Τι γίνεται στην περίπτωση που συμπέσει κηδεία σε σπίτι που ετοιμάζεται για γάμο;
Και το ερώτημα αυτό πολλές φορές το αντιμετωπίζει η Εκκλησία μας. Οι
άνθρωποι χωρίς να γνωρίζουν τι γίνεται και σ’ αυτήν την περίπτωση, αντί
να ρωτήσουν τους πνευματικούς ταγούς, που είναι οι ιερείς μας και κυρίως
οι πνευματικοί εξομολόγοι, δέχονται τέτοιου είδους συμβουλές από
προληπτικές και δεισιδαίμονες γυναίκες, που ποτέ δεν ομιλούν με πνεύμα
Θεού, γιατί δεν κατέχουν τη θεολογία της Εκκλησίας μας, με αποτέλεσμα να
δημιουργούν περισσότερα προβλήματα μέσα στα σπίτια, παρά να δίνουν
λύσεις. Εν προκειμένω, θα πρέπει να σημειωθεί ότι όλα όσα συμβαίνουν
μέσα στη ζωή μας είναι καλοδεχούμενα. Οι πιστοί δεν πρέπει να θεωρούν
τον θάνατο ως κάτι κακό. Ο θάνατος σύμφωνα με την ορθόδοξη διδασκαλία
θεωρείται κοίμηση. Κάνεις από τους τεθνεώτες που φεύγει απ’ αυτή τη ζωή
δεν χάνεται, δεν εξαφανίζεται, αλλά ζει μέσα στην ουράνια κατοικία του
Θεού. Για τον λόγο αυτό μέσα στον ορθόδοξο ναό τελούνται συνεχώς και
αδιαλείπτως όλα τα μυστήρια και οι ακολουθίες, χωρίς να ειδικεύεται
κάποιος ναός σε ναό γάμων ή βαπτίσεων ή κηδειών ή μνημοσυνών. Όλα
τελούνται μέσα στο ναό και με εναλλαγές και την ίδια ήμερα, που ο
κληρικός τελεί μια κηδεία, την ίδια ήμερα τελεί γάμο, ακολούθως τελεί
βάπτιση, μετά κάτι άλλο. Αυτό δείχνει και μόνο με μια απλή σκέψη, το πως
η Ορθόδοξη Εκκλησία μας αντιμετωπίζει όλες τις περιπτώσεις της ζωής των
πιστών της. Για το λόγο αυτό σε σπίτι που ετοιμάζεται να τελέσει γάμο,
εάν συμπέσει κηδεία, λόγω του αιφνίδιου και ξαφνικού της περιστάσεως, το
ένα δεν αναιρεί το άλλο. Θα έλεγα μάλιστα ότι σε σπίτι που έχει κάνει
τόσες και τόσες προετοιμασίες για το γάμο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται,
είναι κρίμα να αναβληθεί το μυστήριο του γάμου λόγω πένθους. Το πένθος
δεν πρέπει να το αντιμετωπίζουμε ως κάτι που φέρνει το σταμάτημα της
ζωής. Η πίστη μας, μας διδάσκει πως τον θάνατο ακολουθεί η Ανάσταση που
είναι η χαρά, η ζωή και η ευτυχία. Για τον λόγο αυτό σε περιπτώσεις που
συμβαίνει κατά την ώρα της προετοιμασίας του γάμου να επέρχεται ξαφνικά
ένας θάνατος, να μην μπαίνουν στον πειρασμό οι μελλόνυμφοι και
αναβάλλουν το γάμο τους. Στο επιχείρημα ότι πολλοί εκ των γειτόνων ή της
ευρύτερης κοινωνίας που ζει το ζευγάρι θα το κακοχαρακτηρίσουν γι’ αυτό
που θα κάνει, δηλ. το να τελέσει γάμο μετά την κηδεία, το ζευγάρι θα
πρέπει να σκεφθεί μάλλον ποιο είναι το θέλημα του Θεού και όχι ποιες
είναι οι διαστρεβλωμένες πεποιθήσεις και κανόνες των ανθρώπων. Πάνω από
το θέλημα των ανθρώπων είναι η φοβερά κρίση του Θεού, που είναι πάντα
προς το συμφέρον του ανθρώπου. Δυστυχώς, κάποιοι χριστιανοί δεν
σκέπτονται το Θεό και σ’ αυτήν την όντως δύσκολη περίσταση της ζωής τους
και καταφεύγουν στο τι θα πουν οι συνάνθρωποί τους γι’ αυτό που πρέπει
και ορίζει η αγία μας Εκκλησία να πράξουν.